LOS PLANTRONICS – Surfing Times LP/CD

header_plantronics

Los Plantronics veröffentlichen mit “Surfing Times” ein tolles Surf-Album, das den Twang mit dem Italo-Western kombiniert. Das Resulat: ein verflucht cooler Sound.

Auf die Idee, Italo-Western-Filmmusik im Surfgewand zu spielen, sind vor den Los Plantronics schon andere gekommen. Doch nur wenigen ist die Umsetzung so gelungen wie der Osloer Power-Surftruppe. Ihr neues, mittlerweile siebtes Album “Surfing Times” ist ein wahres Festmahl für Liebhaber der Surfmusik. Die Musik hat Kraft, die Gitarre genügend Twang und stilsicher sind Los Plantronics sowieso, egal ob sie einen Psychedelic-Ausflug in 1960er machen oder mexikanische Mariachiklänge zitieren. Die 12 Songs auf “Surfing Times” machen unglaublich viel Spaß und werden so schnell nicht langweilig. Neben sechs Eigenkompositionen enthält “Surfing TImes” auch sechs Neuinterpretationen diverser goldener Genre-Klassiker und Traditionals wie „Shortnin‘ Bread“, „Mary Lou“, „Shawanee“ oder auch „So You Say You Lost Your Baby“.

cover_plantronicsLos Plantronics haben Power, sind kreativ und zeigen, das Surf weit mehr sein kann als ein müdes Zusammentreffen von Vintage-Tradionalisten. Für mich zählen Los Plantronics mit The Razorblades zu einer der absolut besten Bands des Genres. Und “Surfing Times” ist eine große Freude für alle, die auf guten Surf stehen.

Gegründet wurde die Band Mitte der 1990er von Bandleader und Mastermind Signor Havnm, der schon im Kindesalter die Plattensammlung seines Vaters studierte und somit Künstler wie Duane Eddy, Elvis, Beach Boys, T-Rex, Herb Alpert & The Tijuana Brass, Lee Hazelwood, aber auch zahlreiche Film- und Western-Soundtracks entdeckte und lieben lernte. Wer genau hinhört, wird etliche dieser Einflüsse auch auf „Surfing Times“ wiederentdecken. Doch lassen wir Havnm selbst zu Wort kommen, der für jeden Song des Albums kurze Linernotes verfasst hat:

1.) From Mecca to Mescalito–Gypsy-Surf/World-Surf instrumental

“The first; should be well known to all – the latter; is a place in a Hunter S.Thompson novel. Sort of a road-trip from one part of the world to another, featuring Spanish guitars, Middle-East scales, exotic organ, brass, sitar and a big-score western theme with strings in the middle.Will give you the Surf Fever!”

2.) Moon Dawg– Trad.Surf instrumental (The Gamblers, 1960)

“Often said to be the world’s 1st surf recording, a year before surf music´s “official birth”, and Leon Russel is said to be the piano player on the original version. A surf classic done by Davie Allan & The Arrows, Challengers, Rhythm Rockers, Tornados, Hollywood Tornados, Beach Boys, Venturesetc.Starting the album with a blast!”

3.) Mary Lou– RnB, vocals by Slim Slammer (a Modern recording by Young Jessie, 1955)

“A mighty fine R&B tune which where decomposed and recomposed to a wicked fuzz monster meets The Champs featuring an ecstatic sax, blistering guitar solos by guitar-viritous Amund Maarud, and full throttle vocals by Mr. Slim Slammer. “The result is miles away from any recorded version!”

4.) Golden Dawn Surf Patrol– Tijuana Surf instrumental

“Blending Surf-Psych with Tijuana Brass & flamenco orchestra sounds.Title inspired by surf crime novel “Dawn Patrol” by San Diego based writer Don Winslow.”

5.) El Jeffe– Garage Fuzz instrumental

“Mexican slang for Boss and originally a fuzzed-out tribute to the late Link Wray…. Also used to describe monster waves, hence surf movie “Chasing Mavericks”.”

6.) So You Say You Lost Your Baby– Mariachi vocal, vocals by Lars Erik Larsen (Gene Clark with the Gosdin Brothers, 1967)

“A remake of a haunting pop psych gem; – a crooner style Mexican ballad with horns, strings, ¾ beat and some delicate guitar work. Vocals by De House-Crooner. Enjoy!”

7.) Zapatista Surfista– Gypsy-Surf instrumental

“Exotic like a Ganimian & The Orientals tune& at times sounding more or less like a Jewish wedding orchestra!”

8.) Shawnee– Sax/Swing instrumental (The Premiers, 1962)

“Originally a rockabilly sax instro, but spiced up with Billy Mure-ishsuper-sonic guitars, a swing beat& some seriously honkin’brass. Couriosa: Link Wray (RIP) was a one-lunged half-Shawnee Indian.”

9.) Red Hot– Garage/Surf/Rockabilly, vocals by Slim Slammer (Sun recordings by Billy “The Kid” Emerson, 1955 & Billy Lee Riley, 1957)

“Another re-arranged oldies gone raw! Sort of The Wailers/Sonics with a New Orleans flavor. Dig the organ!”

10.) Montezumas Revenge (Les Seduction Tropical)– exotica/soundtrackinstrumental

“An trippy instrumental; lush & sweet! Featuring jungle sounds, Hammond organ, freaky guitars, singing-saw, roaring brass etc.Imaging carving your way through the jungle with a matchete, and after along days struggle youfind a beach unknown to mankind with absolutely perfect waves. The result is sort of John Barrymeets Tropicalia!

11.) T forTerror– Psycho-Boss instrumental

“The soundtrack to a late nite Drive-in movie. Think “Ventures-In Space”or Joe Meek, or simply Duane Eddy twanging on mexcaline!In memory of The Grippers”

12.) Shortnin Breadpt.II–  Surf/Garage,vocals by Signor Havn (Often labeled as a Traditional, but written around 1900 by James Whitcomb Riley)

“Pt. II: -Is pure demented surf trash ala The Novas-The Crusher.”

“Surfing Times” ist bei Jansen Plateproduksjon erschienen

Written by Falk Fatal

Schreibe einen Kommentar